Valberedningens förslag på styrelse 2019-20

Valberedningens uppgift är att underlätta för föreningen att välja en styrelse bland sina drygt 4500 medlemmar.

Valberedningens målbild för styrelsen detta år har varit “ett välfungerande ekosystem”. Med det menar vi en styrelse som innefattar en mångfald, där människor kompletterar varann och helheten blir starkare än delarna för sig.

Vi har också strävat efter att minimera överrepresentation i någon av alla de många faktorer vi kan ta hänsyn till: kön, ålder, kulturell bakgrund, erfarenhet, utbildning, kunskaper, och övriga meriter. Det är framförallt klar slagsida kvinnor/män vilket vi tyvärr inte kunnat undvika med tanke på andra faktorer. Det blir också en stor förnyelse av styrelsen, och med det hoppas vi på en nytändning samtidigt som flera av kandidaterna som står som nyval har gedigen erfarenhet från Naturskyddsföreningen och föreningsliv i allmänhet sedan tidigare, och därmed kan bidra med stabilitet.

Att ta vara på engagemang

Intresset för styrelsearbetet har detta år varit stort, och vi har fått göra flera svåra val – vi har haft klart fler kandidater än platser. Vi hoppas dock att alla som visat intresse för Naturskyddsföreningen kan finna andra vägar att kanalisera sitt engagemang, och utrymmet och möjligheterna att fånga upp det behöver vi som förening skapa tillsammans.

Med denna uppställning tror valberedningen i alla fall att Naturskyddsföreningen i Malmö får en stark styrelse med en mångfald av kunskaper, erfarenhetsnivå och förmågor, som kan förstärkas av engagerade medlemmar utanför styrelsen.

Välkommen på årsmöte 31 Mars kl 14-16

Förslaget nedan kommer föreslås för stämman, det vill säga de medlemmar som närvarar på årsmötet för föreningen, som hålls 31 Mars kl 14-16 på Studiefrämjandet Malmö, Ystadgatan 53c. Läs gärna våra stadgar. Anmäl dig senast 24 Mars till årsmötet här.

Namn Formell roll Omval/nyval
Stina Nylinder Ledamot (Delad ordförande) Omval
Hillevi Veibäck Ledamot (Delad ordförande) Nyval
Linda Petersson Ledamot Omval
Jennifer Cronborn Ledamot Nyval*
Nada Dabbour Ledamot Nyval
Frans Libertsson Ledamot Nyval
Helena Wessman Ledamot Nyval
Tove Berg Suppleant Nyval
Marcus Ljungdahl Brönmark Suppleant Nyval

Vill du kandidera till styrelsen?

På årsmötet finns möjlighet att nominera sig själv och andra medlemmar. Du kan också kontakta valberedningen enligt nedan.

Valberedningen

Valberedningen för Naturskyddsföreningen Malmö har året 2018-2019 utgjorts av Björn Jensen, Olov Källgarn (sammankallande) och Lutfi Zuta. Valberedningen valdes på 2018 års stämma. Olov Källgarn och Björn Jensen kandiderar inte till valberedningen 2019-2020.