Ska man förändra världen. Då får man ligga i.

Thérèse tänker:

Tidigare i år förbjöd president Donald Trump det amerikanska jordbruksdepartementet att använda ordet ”klimatförändring”. Istället fick de lov att tillämpa ”extrema väderförhållanden”. Nu i dagarna har samma president gått ut med förbud av ord som sårbar, transsexuell, foster och vetenskapsbaserad, och en kan ju undra – på den här sidan av Atlanten – vad som egentligen försiggår där borta, hur han tänker och vad som kommer att ske härnäst.

Visst kan jag förstå att han räds ordet ”klimatförändring”, för så länge det ordet existerar måste vi förändra vårt sätt att leva, måste han förändra sitt sätt att leva, för miljöns skull, för klimatets skull, så att vi klarar av tvågradersmålet. Och inte vill väl en man som han göra några förändringar, inte vill väl han börja cykla till jobbet, äta vegetariskt och sluta flyga. Istället sätter han på sig skygglapparna och fortsätter leva som han alltid har gjort och uppmuntrar alla andra till att göra detsamma.

Men jag vill inte blunda för verkligheten. Jag vill mer än gärna vara med och förändra, för miljöns skull, för klimatets skull. Jag har skalat av mitt liv i massor, och just nu skriver jag på en lånad dator för att slippa äga en egen. Och jag anser, att det bannlysta ordet ”sårbar” går att applicera på både oss människor och på vår jord. För är det inte med jorden som med oss människor, att den är utbränd just nu, utmattad, utarmad, ja näst intill förbrukad, precis som jag, precis som du? Vi är många som har stormat in i väggar, tagit av resurser vi ej har haft, sprungit istället för att gå och sagt ja, ja, JA till allt och lite till för att vi trodde att det skulle vara så, för att vi trodde att vi inte skulle få vara med annars.

Det tar tid att läka, både oss människor och vår gemensamma jord. Så låt oss ge oss själva och jorden tid för återhämtning, tid för rekreation, och passa även på att ge dina nära och kära tid, tid att träffas, tid att prata, tid att lyssna, tid att dricka kaffe ihop. Och med det önskar jag er alla ett gott nytt år.

/Thérèse Brandin-Lagerstedt, medlem i NFM