Uppmärksamma mångfalden 22 maj

Nu är det dags att ladda upp för den Biologiska mångfaldens dag 22 maj! Dagen då vi lyfter vikten av biologisk mångfald för fungerande ekosystem och för mänskligheten. Självklart vill vi också höja naturkänslan hos fler och fira artrikedomen.

Programmet innehåller både digitala och fysiska events och kretsar och länsförbund håller i många av dem. Missa inte riksföreningens livesändning från Skansen där en bioblitz, en artinventering, pågår hela dagen med olika artexperter.

Livesändning 22 maj: Bioblitz från Skansen

Exempel på aktiviteter som ordnas av kretsar:

• Naturskyddsföreningen Vänersborg har en digital insamling om vilka gräsytor som kan bli ängar, listan ska överlämnas till kommunen.
  • Naturskyddsföreningen Söderhamn ordnar en tipspromenad som deltagarna kan gå när det passar och hålla coronaavstånd.
  • Naturskyddsföreningen Strömstad håller en digital föreläsning 26 maj; ”Svenska skogen – mer hotad än regnskogen?”. Föranmälan krävs.

Kom-ihåg att rapportera in era planerade aktiviteter i samband med den 22 maj!

Hela programmet för den Biologiska mångfaldens dag 2021