29 april • Vad är ett humant och solidariskt EU? Föreläsning om EU och migration.

FRITT INTRÄDE

Hur påverkar lagstiftningen i Sverige och EU möjligheterna för flyktingar att få skydd och hjälp? På vilka sätt kan vi påverka?

Välkommen till Garaget, Lönngatan 30 i Malmö 29 April, 19.00. Föreläsarna, Sofia Rönnow Pessah och Shora Esmailian, är bägge insatta och engagerade i migrationspolitik.

Medelhavets stränder är EU:s yttre gräns – och därmed även Sveriges ansvar. Att EU-länder försvårar livräddning och motar bort asylsökande utan prövning är inte ett olyckligt undantag, utan en direkt konsekvens av den förda migrationspolitiken. När regeringen säger att de ”tar ansvar” i migrationsfrågan genom att minska antalet flyktingar som söker asyl i Sverige, skjuter de i själva verket över ansvaret påandra stater, det vill säga länder vid EU:s gränser. När dessa länder gång på gång bryter mot mänskliga rättigheter innebär ansvarsförskjutningen i praktiken enacceptans av en våldsam gränspolitik som kostar liv.

ur Sofia Rönnow Pessahs ledare
Förbud mot att rädda liv – men krav på att bära vapen
ETC 2024-01-18

När Shora Esmailian talar om klimaträttvisa pekar hon på att ”en värld i klimatkris är en värld där alla underliggande orättvisor accelererar och förstärks, en värld där de redan sårbara drabbas först och värst medan de rika klarar sig bra. Kamp för ett stabilt klimat är därför lika mycket en kamp för en rättvis och jämlik värld där alla människor värderas lika mycket och är lika mycket värda. Klimaträttvisa handlar om att alla människor på denna planet ska ha rätt till ett gott liv med lysande utsikter, inte bara några få”.

De extrema väderhändelserna löper som ett flimmer genom nyhetsrapporteringen. Bakom dem finns ansikten. Redan nu tvingas människor lämna sina hem, men oftast befinner de sig så långt bort att vi inte ser dem. Vem blir klimatflykting? Vem bär ansvaret? Och vem ska ta emot dem som flyr?

Om Shora Esmailians bok Ur askan, om människor på flykt i en varmare värld
Natur & Kultur 2012 (Slutsåld men finns som e-bok>>)

Sofia Rönnow Pessah
• asylrättsjurist och författare •

Sofia Rönnow Pessahs hemsida >>

Shora Esmailian
• kulturjournalist och författare •

Shora Esmailians hemsida >>

📌HITTA TILL GARAGET >>

PÅ FACEBOOK

Var med och sprid våra arrangemang.
Följ oss på sociala medier – gilla och dela!
Här hittar du affischen till föreläsningen
på Garaget.(PDF) >>

Detta är ännu ett arrangemang av
Naturskyddsföreningen Malmö,