Hur klara är EU-kandidaterna?

Hur klar är du?

Mycket har hänt sedan det förra EU-parlamentsvalet. Sverige har fått en ny regering och de flesta naturvänner kan konstatera att den politik regeringspartierna driver tillsammans med SD inte är gynnsam varken för klimatet eller miljön – för naturen eller för människorna. Många ställer sig frågan om det är genom beslut på EU-nivå som det går att bromsa den negativa utvecklingen. Oavsett är det viktigt att rösta på den kandidat som bäst kan företräda naturintressena.

Många kandidater till EU-valet 9 juni är klara

På nyhetssajten Europaportalen kan vi se vilka som är valbara, både de som tillhör partier som redan idag har mandat i EU-parlamentet – och de som inte har det. På Valmyndighetens webbplats kan vi också se alla övriga anmälda partier för val till Europaparlamentet 2024, partier som lämnat in anmälan och som fortfarande är under handläggning hos Valmyndigheten.

Granska och överväga

Endel kandidater kommer på olika sätt att stärka sin profil fram till valdagen 9 juni. En del av ”toppnamnen” kommer att ta medial plats och synas i tidningsartiklar, reportage, studioprogram och utfrågningar i radio och teve. De partier som kan, som har de ekonomiska musklerna, kommer att exponera sina kandidater i annonser.

Naturskyddsföreningen?

Naturskyddsföreningen är av tradition politiskt oberoende och kan följaktligen inte tala om vem du ska rösta på. Naturföreningens granskar partierna och under våren kommer resultaten släppas. Redan nu kan du se hur vår undersökning från 2022 om Vilka partier har varit bäst och sämst för miljön?

Så kan du engagera dig inför EU-valet 2024

”Oavsett om du är engagerad i en av Naturskyddsföreningens lokala kretsar, medlem i Naturskyddsföreningen, eller inte medlem men intresserad av miljöfrågor så kommer det att finnas många sätt för dig att engagera dig inför EU-valet.”

Engagera dig lokalt:

Gå med i studiecirkel!
Lär dig mer!

Se vad som är på gång i Malmö: klicka här!

Hitta mer om EU-valet på Naturskyddsföreningen Riks
Klicka här!

Hör av dig till Naturskyddsföreningen i Malmö

Välkommen att engagera dig lokalt. Kontakta oss! Det går bra att mejla malmo@naturskyddsforeningen.se eller använd formuläret här: