Fult övertramp av Sydsvenskan i miljödebatten

Nedan replik skickades till Sydsvenskan men publicerades aldrig av tidningen, varför vi nu väljer att göra den offentlig i våra egna kanaler.

Sydsvenskans Moa Berglöf skriver 21/7 på ledarplats om förment grundlösa varningar relaterade till hälsa och miljö. Bland annat kallar Berglöf Naturskyddsföreningens kampanj mot skadliga vardagskemikalier för ”vidskeplig”. Men Naturskyddsföreningen ägnar sig inte åt hokuspokus, allt vårt arbete utgår från en solid vetenskaplig grund. Vi tycker däremot att det är bedrövligt att en stor dagstidning som Sydsvenskan nedlåter sig till att raljera över kemikalieproblematiken, en av mänsklighetens verkliga ödesfrågor.

Naturskyddsföreningen finns över hela landet och arbetar brett inom olika miljöfrågor. Ett begrepp som vägleder oss är försiktighetsprincipen. Tillämpad på kemikaliefrågan innebär denna princip att ett ämne inte bör användas förrän det är bevisat ofarligt. I verkligheten förekommer tyvärr många ämnen i konsumentprodukter långt innan deras eventuella skadlighet är kartlagd, trots att forskning visar att de högst sannolikt är skadliga för människa och miljö (exempelvis för att de uppvisar s.k. hormonstörande egenskaper). Därför vill vi inspirera och motivera konsumenter att göra medvetna val i butik.

Naturskyddsföreningen arbetar sedan drygt 100 år i allmänhetens och naturens intresse. Vår rikstäckande kampanj Miljövänliga veckan fokuserar i år på kemikalier i kosmetika. I vecka 40 kampanjar vi i hela landet och informerar om kemikaliers påverkan på miljö och hälsa, då är du som privatperson välkommen att delta!