Fossil Free goes Malmö

Fossil Free är kampanjen som uppmanar pensionsfonder, kommuner och universitet att sälja av alla aktier och fonder i olja, kol och gas. I Skåne finns redan kampanjer riktade till både Malmö Stad, Lunds Kommun och Lunds Universitet. Igår kväll lanserades de med shower på biograferna Spegeln och Kino, och med ljusgraffiti på stan.

IMG_1571-Redigera

Igår kväll kickades nämligen den nationella kampanjen igång med ljusgraffiti-aktioner runtom i landet, och ett flertal visningar av en live-sänd show från den europeiska lanseringen i London.
I Malmö samarbetar Naturskyddsföreningen med Fossil Free-kampanjen och driver på för att Malmö Stad ska ha en modern investeringspolicy och flytta alla pengar man förvaltar ur fossilbranschen. Malmö miljönämnd med Katarina Pelin i spetsen stöttar kampanjen men nu måste vi få Malmö Stad att ansluta sig till Fossil Free – om Malmö är seriöst med att vara världsbäst på hållbar stadsutveckling. Malmö förvaltar ca 1,3 miljarder i över 100 olika stiftelser – här finns massor av pengar att flytta till bättre och mer långsiktiga placeringar som förnybar energi.

”If it’s wrong to wreck the climate, it’s wrong to profit from that wreckage”

Bill McKibben, 350.org – huvudman bakom Fossil Free-kampanjen i USA, där ett tiotal universitet och städer anslutit sig till kampanjen.

Visa ditt stöd genom att skriva på namninsamlingen här!