Klädbytardagen 2023 med föreläsning om hållbart mode

Naturskyddsföreningen Malmö är en lokal krets av den rikstäckande organisationen Naturskyddsföreningen och sedan år 2010 arrangeras Klädbytardagen varje år i hela landet. I år väljer vi att samarbeta med Transammans Syd, och synliggör därmed transpersoners behov av att utöka sin garderob på ett likvärdigt sätt under trygga former.

Café Planet är en plattform för att knyta kontakter, bygga nätverk och samordna engagemang. Genom att arrangera Café Planet ger Studiefrämjandet olika organisationer, föreningar och personer möjlighet att presentera sitt arbete, sina idéer och visioner om hållbara metoder och arbetssätt för en hållbar framtid.

Dagen till ära erbjuder vi information, tips och råd på plats om hur det går till att starta upp en studiecirkel inom hållbarhetsarbete och hur du kan engagera dig på olika sätt för vår gemensamma miljö och klimat.

EVENTET PÅ FACEBOOK

Inlämning

Inlämning av dina plagg, skor och accessoarer sker samma dag mellan kl. 10-11:30. De ska vara hela, rena och utan stark doft. Om vi tycker att skicket är för dåligt kommer vi lägga detta åt sidan och antingen kasta eller skänka till välgörenhet. Syna därför noggrant det du vill lämna in för att upptäcka eventuella fläckar, hål, lösa trådar, smuts eller slitna partier.

Varje plagg vi tar emot genererar en kupong som du sedan kan använda för att växla till dig någonting annat. Max 10 kuponger per person, men du får gärna lämna in mer. Plagg som ingen väljer skänks nämligen vidare till en lokal second hand-butik.

Innehåll

Vi bjuder på föreläsning mellan kl. 11:15-11:55 på temat hållbart mode. Säkra din plats genom föranmälan här: https://www.studieframjandet.se/skane-lan/gustav-arrangemang/kalenderhandelser/2023/april/kladbytardagen-2023/

Då får du automatiskt förtur till klädbytet som börjar kl.12. Klädbytet pågår sedan till kl.14.

Föreningen Folkets skafferi finns på plats och bjuder på det som kunnat framställas av dagens räddade råvaror. Observera att det är begränsad tillgång eftersom det inte går att veta mängden råvaror i förväg.

Föreläsare

Filippa Nielsen arbetar som lärare och driver en second hand-butik, föreläser och inspirerar på instagram under sitt alias Fairfashion Filippa. Hon brinner för att lära ut hur man kan aktivera sin garderob och hitta hållbara, klimatsmarta lösningar för att uppdatera eller förnya sina outfits.

Kostnad: Fri entré!

Övrigt

Kom gärna till fots, på cykel eller res kollektivt, både för att slippa parkering och för att göra naturen en tjänst. Vi räknar med köbildning utanför lokalen. Följ därför de instruktioner och anvisningar som ges av volontärer på plats.

På grund av utrymnings- och säkerhetsskäl är det ett begränsat antal deltagare som får vistas i lokalen samtidigt, vi kommer därför ta in nya besökare allt eftersom personer lämnar lokalerna. Barnvagnar och övrigt på hjul parkeras på angiven plats.

Arrangörer

Studiefrämjandet Skåne-Blekinge