Valberedningsjobbet 2019

Den 31 mars är det årsmöte och vi vill gärna berätta lite om valberedningens arbete inför detta. Först vill vi  börja med stadgarna – dokumentet som allt vilar på. I stadgarna för Naturskyddsföreningen Malmö står:

Naturskyddsföreningen ska:
• verka för att hos människor väcka och underhålla känslan för naturen och dess värden;
• verka för att människans samhälle och verksamhet anpassas efter naturens förutsättningar;
• väcka opinion och påverka beslut rörande naturskydd och miljövård samt verka för skydd och vård av värdefull natur.

Valberedningen i Malmös uppdrag är att underlätta för föreningen att välja en styrelse, som i sin tur ansvarar för att ovanstående uppdrag uppfylls. Styrelsen i Malmö består av mellan 7-11 personer, tar de flesta besluten i föreningens namn, sköter om föreningens ekonomi, svarar på remisser (t ex om kommunen skall ändra i något område) med mera. Läs gärna mer på sidan om styrelsen.

Alla som är medlemmar i Naturskyddsföreningen Malmö kan kandidera till styrelsen, som alltså väljs på årsmötet, och alla medlemmar välkomna på mötet. På stämman kommer valberedningen föreslå en styrelsesammansättning, som stämman röstar ja eller nej till.

Vill du kandidera till styrelsen?

Vill du kandidera till styrelsen är det enklast att ta kontakt med valberedningen, men eftersom styrelsen har begränsad storlek måste valberedningen göra ett urval. Därför går det också bra att anmäla kandidater på stämman, men om kandidaten är okänd är det naturligtvis svårt för stämman att ta ställning till kandidatens lämplighet, och vem den skulle ersätta, på stående fot. Vi rekommenderar därför alla som är intresserade att kontakta valberedningen i god tid innan stämman.

Valberedningens målbild: ett välfungerande ekosystem

Olov Källgarn, Björn Jensen och Lutfi Zuta utgör valberedningen för Naturskyddsföreningen Malmö 2018/2019.

Vår målbild är en styrelse som fungerar som ett resilient ekosystem – dvs där människor med en mångfald av kompetenser och personliga egenskaper tillsammans skapar något som är större än summan av alla individer – ekosystemet Naturskyddsföreningen Malmö. Och där storleken på styrelsen är anpassad till resurser och behov, så att den tål visst bortfall men samtidigt inte riskerar få någon att känna sig överflödig.

Årsmöte 31 Mars kl 14-16 – för alla medlemmar

Senast 1 vecka innan årsmötet kommer valberedningens förslag på styrelse presenteras publikt. Ta gärna kontakt med sittande styrelse eller valberedning (se ovan) om du har funderingar.

I skrivande stund är årsmötet bestämt till söndagen 10 Mars kl 14-16. Årsmötet blir den 31 Mars kl 14-16 på Studiefrämjandet Malmö. Du kan läsa mer i evenemanget på Facebook (även om du inte har Facebook)

Läs gärna föreningens stadgar.