Malmö säger nej till Fossil Free – debatt i Sydsvenskan

Under nära två års tid har jag, tillsammans med andra fantastiska eldsjälar, kampanjat för att Malmö stad skall placera alla pengar fossilfritt. I nuläget placerar Malmö inte sina egna medel fossilfritt. Däremot har man ansvar för cirka 2 miljarder SEK, som samplaceras åt drygt 100 stiftelser. Dessa placeras i nuläget i etiska fonder – men en etisk fond tillåter placeringar i fossilbolag, och dessutom i några av världens smutsigaste bolag som vill borra efter olja i Arktis, nämligen ryska Gazprom, Rosneft, och kontroversiella Shell. Det är uppenbart att det behövs en policy som slår fast att Malmö stad inte skall placera i bolag som arbetar med utvinning av fossila bränslen.

Men Malmö säger nej till Fossil Free med förlegade argument. Idag är det debatt i Sydsvenskan – gå in och läs mer och rösta, håller du med eller inte?

One thought on “Malmö säger nej till Fossil Free – debatt i Sydsvenskan

1. Det är bra, kämpa på, dock framgår det inte idag var det går att stödja kravet på divestering i artikeln i ETC, men det gällde kanske enbart Malmö?
    Mvh Per Larsson, SNF Arvika