Lite bilder från Framtidsveckan

Naturskyddsföreningen Malmö deltog i Framtidsveckan Sofielund 4-10 Maj med tre evenemang. Ogräsvandring, en work shop om hur du gynnar dina vilda grannar samt en föreläsning om naturens dåldisar: vildabin.

Gott om folk och bra stämning på alla evenemangen.

Ogräsvandring – vilka väster finns runt knuten?

Över 30 personer hade samlats utanför Studiefrämjandet i Malmö för att titta på ogräs. Vi började med de lätta,  maskros, tusensköna och groblad. Sedan hittade vi en nagelört i frö, en typisk vårväxt. Vi lyckades bestämma alla blommande ogräs, dock lyckade vi ej bestämma alla gröna blad utan blommor. Mest ogräs var det vid odlingen i Enskifteshagen. Vackrast var den giftiga skelörten, släkt med Vallmo. Exkursionen avslutades  nära vägkanten med några ex gatkamomill,  Det ska påpekas att denna växt ej är läkeväxt. Läkeväxter som vi hittade är t.ex. rölleka och groblad.

Gynnar dina vilda grannar

Man kan lätt glömma bort sina vilda grannar, insekter, fåglar, amfibier och däggdjur, finns runtomkring oss dagligen och bidrar till att våra grönområden blomstrar. Vilka är de? Vad gör de och hur vi kan hjälpa dem kan ni läsa mer om här

På workshopen ”gynna dina vilda grannar” byggdes det bihotell, såddes fröer och delade kunskap och idéer kring att behålla den biologiska mångfalden i våra trädgårdar.

Pollineringens oumbärliga doldisar

Naturens dåldisar, vildbina, får sällan ett erkännande. Lina Peregrina som nyligen presenterat en studie tillsammans med ett flertal andra forskare, på Lunds universitet berättade för en skara nyfikna om sin studie och generellt om vildbin. Ofta pratar vi daglig mun om ”bin” och syftar då på det domesticerade honungsbiet som bor i kolonier. Det många inte vet att just honungsbiet är en importerad art som dessutom är en korsning av flera olika underarter tex från Afrika och Sydeuropa. De ca 300 vilda arterna av solitärbin och humlor glöms lite bort. De som förekommer naturligt över hela landet, som övervintrar helt själv och inte behöver vår hjälp. Däremot behöver de mat, de behöver blommor. Vårt enformiga lantbruk erbjuder inte speciellt mycket mat och det som finns ligger väldigt långt ifrån binas boplatser, de vilda bina svälter helt enkelt.