Ekorundan 2017

För fjärde året i rad anordnade vi en busstur under Ekorundan, då skånska odlare berättar om livet som ekologiska lantbrukare.

Tillsammans med Lunds naturskyddsförening tog vi sikte på två av Ekorundans utflyktsmål – @lantis i Östra Almarkaröd och Hallontorpet – där våra resenärer gavs tillfälle att ställa frågor, strosa runt och uppleva både närodlat och hållbart på nära håll.

@lantis i Östra Almarkaröd är ekologisk gård med eget café och restaurang. Här förädlar man frukter, bär, grönsaker och ägg till både raw och traditionell mat som serveras året om. Ägarna Andreas och Jane berättade om resan från att ha köpt gården 2006 till hur verksamheten ser ut idag och en av deltagarna undrade: ”Var börjar man?”

– Vi började med att renovera boningshuset, sen har vi byggt ut och byggt om allt efterhand. Om vi hade vetat hur mycket vi skulle ha att göra hade vi kanske inte vågat börja, säger Jane med ett skratt.

Efteråt erbjöds vi självplock av bland annat purjolök, kunde handla något gott i kaféet och fick träffa gårdens många ankor och höns.

Vidare på Hallontorpet mötte vi upp med ägaren Eva Davidsson som i huvudsak odlar just hallon, men även andra bär och en del grönsaker på sin KRAV-certifierade gård. Vi fick följa med ut i odlingarna där Eva berättade engagerat om hur man som ekologisk lantbrukare förhåller sig till skadedjur, skötsel och val av växtsorter. Vi gavs också tillfälle att smaka på skillnaden mellan sommar- och hösthallon, titta på gårdens andelsodling och fika på nedärvt porslin i gårdens lummiga trädgård.

På hemvägen gick bussen genom pittoreska odlingslandskap och våra glada resenärer fick delta i ett quiz där vi undrade hur många procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige som utgörs av ekologiska varor. Rätt svar gav vinnaren Sonja ett presentkort på Sveriges första förpackningsfria butik GRAM i Malmö.

Vad hade ditt svar varit?